«انَّ لِلحُسَینِ مُحَبَّة مَکنونَة فی قُلوب المُؤمِنین»
«انَّ لِلحُسَینِ مُحَبَّة مَکنونَة فی قُلوب المُؤمِنین»

«انَّ لِلحُسَینِ مُحَبَّة مَکنونَة فی قُلوب المُؤمِنین»

بداهه‌ی شاعران راه‌راه تقدیم به حضرت علی بن الحسین امام سجاد علیه السلام

بداهه‌ی شاعران راه‌راه تقدیم به

حضرت علی بن الحسین امام سجاد علیه السلام

ای شیر در زنجیر راه شام و کوفه

خورشید عالم‌گیر راه شام و کوفه

محمل به محمل بر لبت «امن یجیب» است

بر روی نی چشم تو در چشم حبیب است

از جمع آن خوبان جدا بودن چه سخت است

تنها علیِ کربلا بودن چه سخت است

با چشم خود دیدی چگونه سر بریدند

دیدی چگونه دست و بال و پر بریدند

سوز عطش با شعله‌ی تب در تو آمیخت

هر لحظه داغی شعله بر پیراهنت ریخت!

بوسیده‌ای رگ‌های خونین پدر را

آغاز کردی با اسارت یک سفر را

با زخم‌های ظهر عاشورا عجینی

بین همه پروانه‌ها زخمی ترینی!

تو روضه‌ی بازی و شرح ناب مقتل

ای روح گریه، سینه‌ی بی تاب مقتل

در پیش چشمت خیمه‌ها گردید غارت

بسیار شد بر زینب کبری جسارت

از ظهرِ تب‌داری که آماج بلایی

تب‌دارِ صحنه صحنه های کربلایی

ای سوخته در آتش بیماری و تب

ای بعد آقا، مرهم اندوه زینب

جانم از این اندوه سرتاپا بسوزد

آتش گرفت عمامه‌ات، دل‌ها بسوزد

آخر، نمانده هیچ‌کس دیگر برایت

این زینب است و سوختن، تنها، به پایت

با دست بسته بردنت... ای وای، ای وای

زنجیر داغ و گردنت... ای وای، ای وای

کار تو اشک و ناله با سوز جگر بود

چشمان تو از کربلای خشک، تر بود

ای کاش طفلی پیش تو گریان نباشد

آنجا که هستی هیچ‌کس عطشان نباشد

در کربلا بودی اگر همواره در تب

در شام اما بوده‌ای امید زینب

آموزگار خطبه‌ی زینب تو بودی

روشنگر فردای این مذهب تو بودی

با دستِ بسته برده‌ای بالا علم را

با خطبه‌‌ ویران کرده‌ای کاخ ستم را

همراه عمه گرچه در حزن و بلایید

پیغمبران ماجرای کربلایید

خون شد دل تاریخ با الشّام الشّام

هر روز و شب خون گریه خواهد کرد اسلام

بداهه سرایان:

ناهید رفیعی، زهرا فرقانی

سیدمحمد صفایی، صامره حبیبی

محمود حسنی مقدس

محمدعلی کمالی مقدم

محمدرضا هادی‌زاده، ابوالقاسم سیفی

سجاد فرخ‌نژاد، ابراهیم صفایی

محمدعلی جعفری، محمد‌باقر منصور سمائی

رضا حسین‌پور، مرضیه قاسمعلی

فرشته پناهی، فریبا رئیسی، بانو محسن پور

طاهره ابراهیم‌نژاد

وطنز | بهترین شعرهای طنز

«تحلیل و بررسی نامه های امام حسین(ع)» قسمت دهم: آخرین نامه حضرت که خبر از وضعیت نامساعد و حادثه تلخ می داد/

«تحلیل و بررسی نامه های امام حسین(ع)» قسمت دهم: آخرین نامه حضرت که خبر از وضعیت نامساعد و حادثه تلخ می داد/ ما راهی قیامت هستیم! استاد سیدضیاء مرتضوی

شفقنا- در دهه اول ماه محرم الحرام و ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) قرار داریم. این ایام بهترین فرصت است تا شیعیان اباعبدالله الحسین(ع) با مکتب و سلوک آن حضرت بهتر و بیشتر آشنا شوند. یکی از متقن‌ترین و بهترین راه برای این شناخت و آگاهی، مطالعه ی بیانات نورانی خود حضرت است. براین ‌اساس شفقنا در مباحثی کوتاه که در ایام عزاداری حسینی (ع) ارائه خواهد شد، با همراهی استاد سیدضیاء مرتضوی به بررسی مضمون و محتوای ۸ نامه و بیان نورانی امام حسین(ع) می پردازد./ شفقنا

کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود

https://s4.uupload.ir/files/%DA%A9%D8%B1%D8%A8%D9%84%D8%A7_%D8%AF%D8%B1_obst.jpg

کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود

آقا امام سجاد علیه السلام که در طول اسارت فداکاری‌های حضرت زینب را بارها مشاهده کرده بود درباره ایشان می‌فرمایند:

«عمه‌ام، زینب‌ در مدت اسارت، غذایی را که به عنوان سهمیه و جیره می‌دادند، بین کودکان تقسیم می‌کرد؛ زیرا در شبانه‌روز به هر یک از ما یک قرص نان می‌دادند. او سختی‌ها و تازیانه‌ها را به جان خود می‌خرید و نمی‌گذاشت بر بازوی کودکان اصابت کند.»

ماهنامه مبلّغان، ش ۳۳، ۱۳۸۱ش، ص ۴۳

«شرح و تحلیل خطبه امام حسین(ع) در منا» قسمت یازدهم: پایان به اختلافاتِ پایان‌ناپذیر! – استاد سروش محلاتی

«شرح و تحلیل خطبه امام حسین(ع) در منا» قسمت یازدهم: پایان به اختلافاتِ پایان‌ناپذیر! استاد سروش محلاتی

در دهه اول ماه محرم الحرام و ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) قرار داریم. این ایام بهترین فرصت است تا شیعیان اباعبدالله الحسین(ع) با مکتب و سلوک آن حضرت بهتر و بیشتر آشنا شوند. یکی از متقن‌ترین و بهترین راه برای این شناخت و آگاهی، مطالعه ی بیانات نورانی خود حضرت است. براین ‌اساس شفقنا در مباحثی کوتاه که در ایام عزاداری حسینی (ع) ارائه خواهد شد، با همراهی آیت الله محمد سروش محلاتی یکی از خطبه های مهم امام حسین(ع) را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.

به گزارش شفقنا، در قسمت یازدهم تحلیل و بررسی خطبه منا امام حسین(ع) توسط آیت الله محمد سروش محلاتی آمده است:

پایان به اختلافاتِ پایان‌ناپذیر!

 خطبه‌ی اباعبدالله الحسین(ع) با سه محور درباره‌ی حاکمان جائر، عالمان ناشایسته و مردم محروم و مظلوم به‌پایان‌ رسید. امام حسین(ع) این خطبه را در جهت تبیین وضع جامعه‌ی اسلامی و تحلیل علل و عوامل انحطاط جامعه بیان فرمودند. در پایان این خطبه، حضرت در چند جمله‌ی کوتاه به موضوع دیگری می‌پردازند و آن مسأله‌ی امامت و اختلافی است که بین حضرت و دستگاه حاکمه وجود دارد و اهدافی که امام(ع) در مبارزات اجتماعی و سیاسی خود دنبال می‌کنند. در قسمت‌های گذشته، آن فصول ده‌گانه (در سه محوری که اشاره شد) مورد بحث قرار گرفت و ان شاء الله، در دو قسمت پایانی، بخش مربوط به حق امامت مورد بحث قرار می‌گیرد.

حاکم و قاضی خداست!

مطلب اولی که اباعبدالله (ع) در این‌جا مطرح فرمودند، این است که اختلافی بین ما و دستگاه حاکمه در موضوع امامت وجود دارد. رسیدگی به این اختلاف و نزاع، در عالم آخرت اتفاق می‌افتد و خداوند دراین‌باره حکم خواهد فرمود: «فَاللَّهُ الْحَاکِمُ فِیمَا فِیهِ تَنَازَعْنَا وَ الْقَاضِی بِحُکْمِهِ فِیمَا شَجَرَ بَیْنَنَا» خداوند است که در آن‌چه ما تنازع و اختلاف داریم، حاکم است و حکم الهی فصل‌الخطاب این نزاع است.

تفریع این جمله حضرت بر جملات قبل

این جمله که با فاء تفریع شروع است؛ «فَاللَّهُ الْحَاکِمُ فِیمَا فِیهِ تَنَازَعْنَا»، با جملات قبل و مباحث گذشته ارتباط تفریعی دارد. مباحث گذشته اشاره به وضع جامعه، علماء سوء و حاکمان جور داشت و در این‌جا امام(ع) به سراغ حق خود و نزاع خود با آن‌ها می‌رود. حضرت از مباحث گذشته یک نتیجه‌گیری می‌فرمایند. براین‌اساس؛ این سؤال پیدا می‌شود که بین آن مباحث و این جمله (که خداوند در اختلاف و نزاع بین ما حکم خواهد کرد) چگونه ارتباط تفریعی وجود دارد؟ این نسبت و ارتباط را با دو احتمال می‌توان تبیین کرد:

احتمال اول این‌ است که حضرت می‌فرمایند ما در مطالب قبل، اختلاف خودمان با دستگاه حاکمه را توضیح دادیم، کوتاهی علماء را بیان کردیم، از آن‌ها گلایه داشتیم و با آن‌ها به‌شدت اختلاف داریم. این اختلاف هست و هست تا این‌که خداوند در عالم قیامت درباره‌ی آن داوری کند و آن‌جا فصل خصومت صورت بگیرد. طبق این احتمال، این جمله، تفریع نسبت به جملات گذشته است که متضمن یک اختلاف و اعتراض بود و حضرت اعتراض خود را بیان می‌کنند و حکم در این اعتراض را هم به خداوند واگذار می‌کنند.

احتمال دوم این ا‌ست که حضرت

ادامه داردشفقنا