نظر علمای بزرگ عزیزان اهل سنت و 300 آیه قرآن در شان حضرت علی(ع)
در منابع عزیزان اهل سنت آمده که بیش از 300 آیه درباره ولایت حضرت امیر هست
ابن عساکر :
ابن عباس می گوید : 300 آیه از قرآن کریم در باره علی علیه السلام نازل شده است
منبع اهل سنت : تاریخ مدینة دمشق ، ج 42 ، ص364، تاریخ الخلفاء سیوطی، ص171 - الصواعق المحرقه ابن حجر مکی، ص196
خطیب بغدادی :
عن ابن عباس قال : نزلت فی علی ثلاثمائة آیة
منبع اهل سنت : تاریخ بغداد ، ج 6 ، ص 221
سیوطی:
بیش از سیصد آیه از قرآن کریم ، در ستایش از علی علیه السلام نازل شده است
منابع اهل سنت : تاریخ الخلفاء ، ص 171 ، الصواعق المحرقة ، ص 196. تاریخ الخلفاء ، ص 172، و السیرة النبویّة ، زینی دحلان بهامش السیرة الحلبیّة ، ج2 ، ص11 و الصواعق المحرقة ، ص 125 ط . المحمدیّة و 76
ابن حجر هیثمی :
وروى سعید بن جبیر ، عن ابن عباس ، قال : ما نزل فی أحد من کتاب اللّه ما نزل فی علی
منبع اهل سنت :الصواعق المحرقة ، ص 76 ، الباب التاسع ، الفصل الثالث
ابن حجر هیثمی:
در حق هیچ کسی ، به اندازه علی علیه السلام ، در قرآن نازل نشده است
منابع اهل سنت : تاریخ الخلفاء ، ص 171 ، و الصواعق المحرقة ، ص 127.
زینی دحلان :
بیش از 300 آیه در مدح علی نازل شده است.
منابع اهل سنت : لصواعق المحرقة، چاپ محمدیه مصر، ص125 و چاپ میمنة مصر، ص76 - تاریخ الخلفاء، السیرة النبویة، جلد2، صفحه11
آیه ولایت
اثبات ولایت حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب از زبان علمای بزرگ عزیزان اهل سنت
إنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ ءَامَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَوةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَوةَ وَهُمْ رَ کِعُونَ.(المائدة: 55)
سرپرست و صاحب امر شما، تنها خدا، پیامبر او و کسانى هستند که ایمان آورده اند؛ همانها که نماز را بر پا مىدارند، و در حال رکوع، زکات مى دهند
طبری :
این آیه در باره علی بن أبی طالب علیه السلام نازل شده است و او در حال رکوع صدقه داده است
منبع اهل سنت: تفسیر الطبری ج 6 ص 390
ابن أبی حاتم:
آیه در باره علی بن أبی طالب علیه السلام که هنگام نماز در حالت رکوع به دیگران صدقه داده
منبع اهل سنت: تفسیر ابن أبی حاتم ج 4 ص1162
ابن تیمیه:
دراثبات تفاسیر اون دو فرد بالا که نام بردم : (تفسیر طبری و ابن ابی حاتم از تفاسیری است که روایات نقل شده در آنها، در تفسیر قرآن قابل اعتماد هستند)
منبع اهل سنت : منهاج السنة، ج7، ص179
آلوسی :
اکثر صاحبان روایت، بر این باور هستند که این آیه در باره علی کرم الله وجهه نازل شده است.
منبع اهل سنت: روح المعانی، ج6، ص167
آیه ابلاغ
اثبات ولایت حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب از زبان علمای بزرگ عزیزان اهل سنت
یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا اُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ (المائدة: 67)
اى پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت برتو نازل شده است، به طور کامل (به مردم) ابلاغ کن؛ و اگر چنین نکنى، رسالت او را انجام نداده اى. خداوند تو را از (خطرات احتمالى) مردم، حفظ مى کند.
ابن أبی حاتم:
این آیه در باره علی بن ابی طالب نازل شده است
منبع اهل سنت : تفسیر ابن أبی حاتم، ج 4 ص1174
سیوطی:
آنچه از طرف پروردگارت برتو نازل شده است که «علی مولای مومنین است» را به طور کامل (به مردم) ابلاغ کن، و اگر چنین نکنى، رسالت او را انجام نداده اى.
منابع اهل سنت : الدر المنثور ج2ص298 و فتح القدیر ج 2 ص60 والمنار: ج 6ص463
آلوسی :
ابن مردویه از ابن مسعود نقل میکند که ما در زمان رسول الله صلی الله علیه واله وسلم این آیه را اینگونه میخواندیم: آنچه از طرف پروردگارت برتو نازل شده است که «علی ولی مومنین است» را به طور کامل (به مردم) ابلاغ کن، و اگر چنین نکنى، رسالت او را انجام نداده اى
منبع اهل سنت : روح المعانی، ج6، ص193
آیه اکمال
اثبات ولایت حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب از زبان علمای بزرگ عزیزان اهل سنت
أکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمْ الاِْسْلاَمَ دِیناً. (المائدة: 3)
امروز، دین شما را برایتان کامل کردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را به عنوان آیین (جاودان) شما پذیرفتم.
خطیب بغدادی:
این آیه بعد از معرفی امیرمؤمنان علیه السلام در غدیر خم، نازل شده است
منبع اهل سنت :تاریخ بغداد ج8 ص284
ابن کثیر :
خلیفه اول (جناب عمر ) رو به حضرت علی گفت : تو از این پس، سرپرست تمام مومنان شدی.
منبع اهل سنت:البدایة والنهایة ج 7 ص350
آیه خیر البریة
اثبات ولایت حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب از زبان علمای بزرگ عزیزان اهل سنت
ان الذین آمنوا وعملوا الصالحات اولئک هم خیر البریة (سوره البینه: 7)
آنان که ایمان آوردند و کارهاى شایسته کردند ، آنان بهترین آفریدگانند
طبرى:
ابن حمید از عیسى بن فرقد از ابوالجارود از محمدبن على ( امام باقر علیه السلام ) مرا حدیث کرد که پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم فرمود : اى على ، خیرالبریه تو و شیعیان تو هستند .
منبع اهل سنت : جامع البیان عن تأویل آی القرآن ، ج 30 ص264
علامه گنجی:
نبی خدا فرمود : سوگند به آن که جانم به دست او است ، علی و شیعیان اویند که در روز قیامت رستگارند ، او نخستین ایمان آورنده شما ، و وفادارترین شما به عهد خدا ، و قیام کننده ترین شما به امر خدا ، و عادل ترین شما در میان رعیت ، و مساوى تقسیم کننده ترین شما ، و ارجمندترین شما در نزد خداست . آن گاه این آیه نازل شد
منبع اهل سنت : کفایه الطالب، طبع الغری: 118
آیه مباهله
اثبات ولایت حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب از زبان علمای بزرگ عزیزان اهل سنت
فقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَکُمْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَکُمْ وَ أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللَّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ (سوره آل عمران/آیه61)
با اینکه نزدیکتر از علی، عباس عموی پیامبر (صلى الله علیه و سلم) بود، او را هم نبرد. با اینکه در میان زنها، عایشه و حفصه و دیگران بودند، ولی پیامبر (صلى الله علیه و سلم) فقط حضرت فاطمه را با خود بردد. پیامبر (صلى الله علیه و سلم)، فرزندان دیگری هم داشت، ولی دست حسن و حسین را گرفت و برد. اینها نشاندهنده آن است که عزیزترین، گرامیترین و محبوبترین انسانها در نزد پیامبر (صلى الله علیه و سلم)، علی و فاطمه و حسن و حسین هستند.
منبع اهل سنت : صحیح مسلم، ج7، ص120، حدیث6114
مراد از أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَکُمْ رسول الله (ص) و علی بن ابی طالب و مراد از أَبْنَاءَنَا حسن و حسین و مراد از نِسَاءَنَا، فاطمه است
منابع اهل سنت : تفسیر ابن کثیر، ج1، ص379***الدر المنثور للسیوطی، ج2، ص39***فتح القدیر للشوکانی، ج1، ص347
زمخشری:
این آیه، بالاترین و قویترین دلیل برای فضیلت أصحاب کساء است.
منبع اهل سنت : الکشاف عن حقائق التنزیل و عیون الأقاویل ، ج1، ص434
آیه مودت
اثبات ولایت حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب از زبان علمای بزرگ عزیزان اهل سنت
قل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى وَمَن یَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَّزِدْ لَهُ فِیهَا حُسْنًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَکُورٌ(شوری42/23)
بگو به ازاى آن [رسالت] پاداشى از شما خواستار نیستم مگر دوستى در باره خویشاوندان و هر کس نیکى به جاى آوردبراى او در ثواب آن خواهیم افزود قطعا خدا آمرزنده و قدرشناس است
جمعی از اصحاب عرض کردند :
یا رسول الله من قرابتک الذین فرض الله علینا مودتهم
نزدیکان شما چه کسانی هستند که خدا واجب گردانیده است مودت و دوستی آنها را بر ما
قال (ص):علی و فاطمه و الحسن والحسین
منابع اهل سنت در باب همین ایه که منظور مباهله هست :
((صحیح بخاری ومسلم –تفسیر ثعلبی در ذیل همین آیه- مسند احمد – معجم الکبیر طبرانی – ینابیع الموده سلیمان بلخی باب 32- تفسیر ابن ابی حاتم – مطالب السئول محمد طلحه شافعی ص8 – تفسیر طبری- اسباب نزول واحدی – مناقب ابن مغازلی - ریاض محب الدین طبری- تفسیر زمخشری – در المنثور سیوطی – تاریخ ابن عساکر – تفسیر بیضاوی – تفسیر کبیر فخر رازی
الحَمدُلله الَّذی جَعَلَنا مِنَ المُتِمَسِکینَ بِوِلایَتِ اَمیرَالمومِنین عَلی بُن اَبیطالِب (ع)
گردانهای حزب الله عراق: نتایج مذاکرات در واشنگتن فریب است.
مقاومت عراق همچنان با تمام توان ایستادگی میکند تا آمریکا مجبور به خروج از این کشور شود.
ما در همین حین، از افرادی که در هیئت مذاکره کننده خالصانه تلاش خود را انجام دادند، ولی نتوانستند آنچه مورد انتظار بود را محقق کنند، قدردانی میکنیم. ایرنا
اصابت ۲ موشک به پایگاه آمریکا در بغداد
صبح امروز پنجشنبه ۲ موشک به پایگاه «یونیت۳» (التوحید سوم) در سفارت آمریکا در بغداد اصابت کرد.
منابع امنیتی تصریح کردند که این حملات با موشکهای کاتیوشا انجام شده است.
هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.
این نخستین حمله به منافع آمریکاییها پس از سفر مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق به آمریکا برای تقویت و توسعه روابط بین عراق و آمریکا در چارچوب گفتوگوهای راهبردی است.
ایرنا
_مدح_و_مرثیه
#امیرالمومنین
آن صولتآفرین که به رزم، آفرین زنند
بر تیغ او ملائک هفت آسمان، یکیست
شیری که گاهِ پنجه زدن، جبرئیل را
ثقل مهارِ ساعدش آید گران، یکیست
گُردی که خصم، دستِ فزع بر دو ران زند
یکرانِ قهر آورد ار زیر ران، یکیست
طوفانصلابتی که خیال وی افکند
چون بید، لرزه در دل هر پهلوان، یکیست
جان برکفی که بهر خدا، گِرد شمع دین
در بزم رزم، پر زده پروانهسان، یکیست
جنگاوری که قیمت یک ضرب تیغ او
افزونتر است از عمل انس و جان، یکیست
ببرافکنی که پاسخ «هل من مبارز»ش
ندهند جز به الحذر و الامان، یکیست
شیراوژنی که چون سوی میدان شدی روان
کس را نبود جز ظفرش در گمان، یکیست
آنکو زند چو تیغ دو دم خنده در کَفَش
میدان شود چو طشتِ پر از زعفران، یکیست
آنکس که در مبارزه با هیچ همنبرد
هرگز نگشت ضربت او، ضَرْبَتٰان، یکیست
آن پهلوان که در عقبِ تیغِ جانگزاش
از راه مانده شد ملکِ جانستان، یکیست
در خیبر آنکه یک تنه بی عونِ هیچ کس
از قلعه قلع کرد دری آنچنان، یکیست
گر دست، دست دشمن و گر جسم، جسم اوست
خاشاکِ نم گرفته و نوک سنان یکیست
در پیش صرصر غضبش روز کارزار
کوه و غبار و پشّه و پیل دمان یکیست
باید عَلَم به دست دو ناکس فتد نخست
کآید عیان که روز وَغا، قهرمان یکیست
الحق که عزلِ پیکِ «برائت» ز نیمه راه
معلوم کرد لایق این امتحان یکیست
ای بیادب! حیا نکنی زین قیاس خام
کآن شاه با خسی چو فلان و فلان یکیست؟!
اعرابیای که مینکند فرق چپ ز راست
با عالِم حقایق سرّ و عیان یکیست؟
ناپاکفطرتی که ز نسل عواهر است
با آن نتاجِ گوهر پاکیزگان یکیست؟
شاها مرا که دیده به دست عطای توست
در چشم طبع، تودۀ انگِشت و کان یکیست
تا ذوق شهد عشق تو دارم به کام جان
اندر مذاق من، عسل و شوکران یکیست
شوقم کُشد به یاد حریمت که اندر او
دل مطمئن شود که خدای جهان یکیست
گر صدهزار قصر مجلّل بنا کنند
آن صحن و آستان ملک پاسبان یکیست
گر این و آن ثناگریِ آن و این کنند
ممدوحِ من خلافِ رهِ این و آن، یکیست
آن مُبدعی که صد هنرم داده، جمله را
وقف تو کرده است و از آن صد، زبان یکیست
#فقیر_تهرانی
#هجدهم_ذیحجه_عید_غدیر_خم
هجدهم ماه ذی الحجه سال ۱۰هجری قمری مطابق با #عید_نوروز اول فروردین سال ۱۰هجری شمسی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله امیرالمومنین علیه السلام را به عنوان خلیفه و جانشین و امام بعد از خود معرفی فرمودند.
پیامبر پس از فراغت از اعمال #حجة_الوداع در هنگام بازگشت به مدینه به امر الهی در سرزمین غدیر ودر حضور #صد_وبیست_هزار نفر از مسلمین خطبه ای ایراد فرموده و امر خلافت و #امامت_امیرالمومنین علیه السلام و #یازده_امام بعد از او را اعلام فرمودند.
ایشان پس از حمد خداوند و معرفی مقام رسالت، زیر دو کتف مولا على علیه السلام را گرفتند و حضرت را بالا بردند بحدى که پاى مبارک مولا تا سر زانوهاى مبارک پیامبر رسیده بود.
سپس فرمود: "ألست أولى بکم من أنفسکم؟" همه گفتند: "اللهم بلى" پس فرمود:
"هذا على #اخى و #وصیى، #من_کنت_مولاه_فهذا_على_مولاه و هو #على_بن_ابى_طالب"
جبرئیل نازل شد و این آیه را آورد:
"ألْیَومَ أکمَلتُ لکُم دینَکم و أتمَمتُ عَلَیکُم نعمَتى و رَضیتُ لکُمُ الإسلامَ دینا" سوره مائده آیه سوم
امروز براى شما دینتان را کامل نمودم و نعمتم را بر شما تمام کردم واز اسلام به عنوان دین شما راضى شدم.
سپس دستور بیعت داده و فرمود خبر غدیر و ولایت را حاضرین به غائبین و پدران به فرزندان تا روز قیامت برسانند.
#فلیبلغ_الحاضر_الغایب_و_الوالد_الولد_الی_یوم_القیامه
بیعت گرفتن از مردم ۳روز طول کشید و دراین ۳روز نماز ظهر وعصر را با هم مى خواندند. و در اذان شهادت ثالثه را میگفتند.
براى بیعت زنان، ظرف آبى زیر پرده اى قرار دادند، به طورى که نصف ظرف در طرفى و نصف دیگر آن در طرف دیگر پرده قرار داشت. یک طرف أمیرالمؤمنین علیه السلام دست مبارک خود را داخل ظرف آب قرار داده بودند، و طرف دیگر زنها دست خود را میگذاشته و اینطور بیعت میکردند.
حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها نیز حضور داشتند و موقع بیعت پرده را کنار زده و با مولا دست دادند و تا آخرین نفس پای بیعت خود ایستادند.
پس از بیعت مردم، شخصی از #منافقین بنام حارث فهری در حضور پیامبر با جسارت و توهین از بیعت خودداری کرد و گفت: خدایا! اگر آنچه محمد میگوید حق است عذابى دردناک بر من فرو فرست!
راوى میگوید: بخدا سوگند، هنوز آن مرد به شترش نرسیده بود که خداوند از آسمان #سنگى را نازل کرد و بر فرق او اصابت کرد و از دُبُرش خارج شد و جان داد سپس این آیه نازل شد.
"سَأَلَ سائِلٌ بِعذاب واقِع لِلکافرینَ لیسَ لهُ دافِع"
سوره معارج آیه١
بحارالانوار ج۳۷ص۱۲۷
مناقب ابن شهر آشوب ج۳ص۳۷
الغدیر ج١ص۱۷۶
[انامجنون الرقیه سلام الله علیها]